Påverkan

Maja behövde nya skor. Allt växer under sommaren och skorna som var lite stora innan sommaren var nu helt plötsligt för små. Och sandalerna börjar bli för kalla, nu är verkligen hösten i antågande.
Julia följde med, en skoaffär lockar ju alltid...
Och eftersom hon var med så blev det såklart ett par Converse också förutom de rosa gymnastikskorna som kanske var det mer nödvändiga köpet.
Maja var lycklig över att få likadana skor som Julia..

Kalas

Min lilla söta guddotter fyller nio år i morgon och på samma dag fyller lillebrorsan sju.
Vi var bjudna dit på kalas och tårta. Det säger man ju inte nej till, Eric, Maja och jag åkte dit och firade

Hembakad prinsesstårta. Många ljus som ska på 9+7.... Maja är väldigt intresserad.

Tårtan var sjukt god! Med egenplockade bär som fyllning. Mmmmm!

När vi kom hem igen cyklade Eric iväg till sin fotbollsträning. Den blev dock avbruten efter halva tiden på grund av skyfall och åska och en genomblöt kille kom hem här för en liten stund sedan.

Lördag

I lördags eftermiddag passade jag och Stefan på att åka in till stan på eftermiddagen och gå på bio. Vi såg jätteroliga "The expendables2". Julia var barnvakt. Riktig lyx.

På kvällen var det kräftskiva som gällde. Maja tyckte det var väldigt roligt och höll igång till sena kvällen.

Tänk, vilken tur man kan ha! Det fanns en lika gammal tjej på festen för Maja att leka med!

Regnet öser ner idag. Alla är inte ledsna över det. Svampplockare och major glädjer sig!

Sista sommarhelgen

Eftersom vädret varit på topp den här veckan, med undantag för det dagliga skyfallet, bestämde vi oss för att ta en tur ut till Lådna över helgen. Skönt att komma iväg efter första arbetsveckan och rensa huvudet...
En bidragande orsak var också att Lisa och Micke lånat båt igen och var ute nära oss. Så middag på fredag kväll på vår brygga var bokat!

Vi kan det här med bryggmiddagar nu, bra rutin på att fixa till det. Så mysigt!

Sötisar!

Maja och Emma busade på bryggan i flytvästar.

Även lilla and-familjen fick middag

Igår tog vi en utflykt med båten och åkte upp till Finnhamn.

Skönt med en filt när pappa kör fort!

Och en fika såklart med hederliga svenska hembakta kanelbullar!

Att jobba

Det har varit långa dagar och mycket att sätta sig in i. Nu är drygt halva veckan avklarad och jag börjar få en vag bild av de 80 personer jag ska vara chef över. Och så all teknik som ska på plats och nya rutiner och nya lokaler. På många vis känns det som ett helt nytt jobb men med bekanta inslag.
Nya lokaler ja, det är svårt att sitta mer centralt och mer frestande nära härliga konditoriet Vetekatten... Positivt men kräver karaktär!

Sista helgen

I morgon börjar allvaret, första jobbdagen på över två år.Ojojoj. Vi har haft en aktiv fixarhelg. Skönt att få en massa gjort.
Bland annat till byggmarknaden för att köpa stege och kapa till hyllplan. Maja fick glass. Alla nöjda.

Stefan hämtade Philip på Arlanda mitt i natten och han var med oss under helgen. Sliten var han efter en vecka på grekiska Kos med åtta kompisar. Konstigt....
Han, Maja och jag hängde med när Stefan skulle hem till Bert för att inspektera den helt övergivna stackars poolen som finns på tomten till hans nyinköpta hus och renoveringsobjekt. Han kommer inte att vara sysslolös, det är då säkert men fint blir det nog när han blir färdig. Trädgården var en djungel..

Väl hemma igen grillade vi (igen) och festade loss med en tårta eftersom Philip fyll 18 nyligen.

Jag har sorterat kläder och organiserat garderober hela kvällen .. nu är det OS-avslutning på TV och sedan god natt .Imorgon, back to business...Maja börjar sin nya förskola i morgon också, Stefan är med henne under inskolningen i tre dagar. Lilla hjärtat, nytt igen.

Bortom kontroll

Stefan har gått och lagt sig, han ska upp i natt och hämta Philip på Arlanda. Julia och jag försöker se en film men Maja är helt vild och hoppar och far omkring. Nyss skulle hon borsta Julias hår vilket inte var uppskattat. Dags för sängen nu för den lilla damen utan tvekan..

Askungens gudmor

Ja, Askungens gudmor var ju en god fe som kom till undsättning och så värst stor skillnad är det inte för vår lilla wanna-be. Hennes gudmor Lisa kom sättandes med en påse full av paket idag så fort vi kom hem från ön. Tänk så bra prinsessor kan ha det! ( Stefan fällde bästa kommentaren igår angående Majas prinsess-hysteri, han sa att antingen så är hon en prinsessa eller så måste vi vara zigenare med tanke på hennes klädsel! Haha!! )

Hemfärd

Nu städar vi och packar för hemfärd. Stefan åker in med sina föräldrar med morgonbåten och jag och barnen kommer efter med eftermiddagsbåten för då kan Stefan hämta oss med bilen i Vaxholm. Hejdå härliga ö gör denna gång!

Maja 4 år!

Å vad det har firats födelsedag idag! Lilla Maja har fyllt 4 idag och som hon har längtat efter den här dagen..

Maja öppnade sina paket under frukosten ute på altanen som var pyntad med ballonger och en helt grymt fin flaggvimpel som Maja fått skickad av mormor till födelsedagen.

Rolle kom förbi med egna lådnaodlade vindruvor till Maja. Underbart goda!

Majas mest uppskattade present, en Askungenklänning med tillhörande krona. Den har varit på nästan hela dagen.

Barnkalas på bryggan! Vimplarna var med, Maja väntar på sina gäster. Puffarna är på liksom prinsessklänningen:-)

Maja hade själv talat om hur hon ville ha tårtan, det skulle vara chokladgrädde och vildhallon på den. Och det prinsessan önskar det får hon!

Tårtan gick som smör i solsken, barnen badade och lekte med ballonger och fiskade i fiskdammen. Superlyckat!

Men så var kalaset slut och lilla prinsessan ilar hemåt.

Efter lite omladdning med middagslur tog vi båten till Svartsö krog.

Final på födelsedagen. Och på sommaren känns det som. I morgon åker vi hem och nu är det uppladdning inför nästa vecka som gäller, på måndag börjar allvaret.

Vaxholm

Igår  tog vi båten in till Vaxholm och hämtade upp farmor och farfar som kom på besök.
Vi passade på att handla lite och barnen åt glass.

En födelsedagspresent inhandlades och levererades i förskott till kapten själv. En flytväst.

Mys med farmor på vägen hem till Lådna.

Lite champagne i kvällssolen är aldrig fel! Skål!

Och avslutningsvis en underbar middag med grillat kött, ugnsrostad potatis och kantarellsås....

Nu har vi vaknat upp till en stor dag. Idag fyller Maja fyra år och väntar ivrigt på att alla ska vakna och komma upp så att hon får öppna sina paket till frukosten.

Lunch på bryggan

Idag dukade vi upp lunch på bryggan och inväntade Ann-Helene och Janne från grannön.
Väderprognosen sa mulet och regn. Stämde inte. Så bra!

Och en glad värdinna, hepp! Som lagat paj och sallad.

Vi hade en riktigt trevlig lunch och eftermiddag på bryggan med massa skratt och stoj. Maja gick och la sig i båten för att sova middag en stund, smidigt.

Framåt sen eftermiddag åkte våra gäster hem till sin ö för att måla och snickra. Här hemma spanades det på rådjuren på åkern.

Sandhamn igår

Några sommarbilder från seglarparadiset Sandhamn i finaste sommarväder.

En tur till stranden är ett måste en dag som denna.  Vi fick helt plötsligt besök av en båt som la till på stranden, mitt bland alla badande- glassbåten! Vi handlade såklart!

Sandhamn igen

Väderprognosen lovade sol och hösten känns närmare så vi passade på att njuta av båten och Sandhamn igen. Men först lite glass från Lådnamacken! Mer bilder i morgon med hopp om bättre internet.

Tillbaka till paradiset

Så tog vi oss ut till vår lilla ö. Efter en massa fixande och stressande kom vi iväg. Eftersom vi inte hade någon ordnad parkering i Vaxholm bestämde vi oss för att ta bussen dit till färjan. Men vi har ju alltid så mycket packning och barnvagn och Maja...Hur som helst så blev det på det udda viset att jag och barnen åkte buss medans Stefan körde Porsche till Vaxholm. (Ja, inte hans då utan vår kompis Berts. Nyskild, Porsche, klassiker..) Men liksom hur gick jag med på det här??

När vi kom fram till huset grillade vi och därefter var det dags för en båttur. Det var Julia och Erics premiärtur i nya båten så det var ett absolut måste! Självklart passade de på att köra lite också..

Härlig sommarkväll!

Besök

Igår njöt vi av det fina vädret, vi fick besök av Katja, Filip och Nina och under några timmar hängde Philip med oss innan hans flyg till Grekland skulle gå.

Vi grillade hamburgare och badade.

Äldst och yngst i vår stora barnaskara...

Alla hemma!

Tidigt i morse landade Julia och Eric från Thailand. Ganska pigga och fräscha efter en hel del sömn på planet. Idag tvättar vi , badar och tar det lugnt.

Skansen

Idag var det en stor dag för Maja. Vi åkte till Skansen och hon fick rida på en häst för första gången.

Men först lite andra djur, vi tittade på getter, kaniner och björnar och fick se något så fantastiskt som en lodjursfamilj som låg och lekte och solade sig. De som brukar vara så väldigt skygga.

Men så var det dags... hjälmen är på...

Lyckligaste tjejen av alla, jag lovar!

Efter lunch på Sollidens restaurang intog Maja stora scenen. TV-sändningen var förvisso i går kväll men nog kan man fixa en piruett här ändå...