En dag i sommar-Stockholm

Stefan skulle in till stan och fixa med sin uniform så att den får rätta gradbeteckningarna nu när han är kommendörkapten. Maja och jag hängde med och på samma område ligger K1, Kavalleriet. Vilken lycka med alla hästar för Maja! Vi frågade snällt och fick lov att gå in i ett av stallen.

Sedan åkte vi till Djurgården och tog en kort promenad längs Djurgårdsbrunnskanalen bort till Villa Godthem där vi åt en supergod lunch. Maja och jag delade på chokladtårta till efterrätt...

På vägen hem blev det stopp hos Elgiganten och en ny laptop inhandlades eftersom den gamla dött och nog är bortom all räddning.
I övermorgon kommer Julia och Eric äntligen hem! Jag längtar!!! I morgon ska jag nog fixa lite i deras rum och se till att det blir skönt att komma hem till lite ordning.

Intensiv dag

Vi vaknade tidigt, Olivia och Wille skulle med flyget och det var mycket som skulle fixas under dagen. Det har varit en motsträvig dag, inga stora motgångar men många små. Datorn dog en definitiv död i hårdvarukrasch i morse, internet gick ner när betalningen för bilen skulle göras så Stefan och köparen fick åka till banken istället. Och så har det hållit på idag, trögt. Men nu är det kväll och vi har grillat och haft det lugnt och skönt, OS på Tv. Maja och Stefan har lagt pussel. I morgon kanske det flyter lite lättare.

En golfdag

Idag har vi varit på driving rangen med barnen, första gången för Maja. Hon var den mest envetna av dem alla. Såklart. Allt eller inget.

Wille och Olivia har just tagit grönt kort.Riktigt bra går det!

Att putta med drivern gick väl inte så bra...

Väl hemma igen blev det glass, lite förrätt och sedan tacos. Avslutningsvis tittade vi på "Tin Cup".

Sandhamn

Maja hade lite feber i förrgår men verkade på topp i går morse. På topp var även vädret så vi tog beslutet att ta båten till Sandhamn. Å vilket bra läge i har, mitt i skärgården! Det tog ingen tid alls att ta sig dit. Vi la oss på Lökholmen och vi nöp en av de sista platserna i gästhamnen, många som vill ut nu till helgen.

Vi började med en dricka på stora bryggan framför hotellet. Bandet som snart skulle spela höll på med sin soundcheck. Sedan fortsatte vi bort till lilla bageriet och köpte seglarbullar och solbullar. Fast egentligen är det ju solbullar som är seglarbullar och seglarbullarna är ju boller med pärlsocker... Gott i allafall!!

Vi gick till lilla stranden, Fläskberget. Bad och fika.

När vi var färdigbadade gick vi ner till byn igen och kikade lite i butikerna. Sedan åt vi en riktig sommarmiddag på Sandhamns värdshus, "Värsan". Supergott och trevligt!

Till slut hämtade vi vår båt, den visade på lite humör och var lite svårstartad men det löste vår kapten efter lite fix och trix.

Vi lämnade ett vackert Sandhamn i solnedgången och begav oss hem över Kanholmsfjärden....

Fixardag

I morse tog jag båten in till Vaxholm och bussen vidare till Täby för att fixa en massa saker. Första uppgiften var att hämta bilen som stod i Viggbyhoms marina. En rejäl promenad med packning på ryggen. Sedan vidare hem till vårt hus för att ta in post, vattna blommor, klorera poolen, klippa gräset och hinna tvätta lite.

Så somrigt att stå tidigt på morgonen på bryggan och vänta på båten.

När jag dessutom handlat och packat på nytt och var redo att bege mig till Vaxholm för att ta kvällsbåten tillbaka så ringer Stefan och säger att de tar en tur med båten och hämtar mig i Vaxholm. Det var ju lyxigt!

Jag körde halva vägen tillbaka, en del trafik att ha koll på och mycket nytt men en stadig och snäll båt och med ett fullfjädrat proffs intill så kan man ju vara ganska kaxig!

Vi fick en lugn och fin kväll här ute. Jag tänkte ta ett kvällsdopp men ångrade mig då grannarna satt och fiskade utanför bryggan, kändes liksom fel att skrämma bort fiskarna för dem... Men att sitta på båten och ljuga gick också bra! Får bli ett morgondopp istället.

Besök

Idag kom Lisa och Micke och hälsade på oss i lånad båt. Eftersom det var varmt och riktigt gassade så började vi med en båttur för att köpa glass och dricka. Sedan förtöjde de vid vår brygga . Trivsamt värre!

De drog vidare senare på eftermiddagen och Olivia och jag stannade kvar på båten när Maja passade på att ta en tupplur i ruffen. Då kommer en stor polisbåt in till grannbryggan och det är en massa folk i farten. Vi vet inte om något hade hänt eller om det var ett fikabesök. Vi lär få veta.. Men det händer saker hela tiden här på lugna landet, är det inte båtar som går på grund så är det detta.

Vi var jätteduktiga allihop och gick och plockade blåbär till "vår dagliga paj". Det är så gott att det är galet!

Middag på grannön

Ikväll kunde vi verkligen känna på vilken lyx det är med båt i skärgården.Vi åkte över till grannön, till Ann-Helene och Janne och åt middag och hängde på deras brygga.

Maja vill dra i tampar och hjälpa till och hon har alltid flytväst på, här har hon bara varit ombord och hämtat en sak tillsammans med pappa.

Vårt trevliga värdpar!

En mysig stund på bryggan..solen kom fram alldeles lägligt.

Tänk, det finns en ljugarbänk på vår båt också!

En jättegod middag senare som avslutades med blåbärspaj (Maja grät när den var slut, hm..) var det dags att åka hemåt till vår ö igen. Maja och Olof hade lite oroande gemensamma intressen såsom skjutvapen.
Här står Bonnie &Clyde och dividerar.

En vanlig dag på ön

Här går allt i sin lugna lunk. Vi har haft lite sämre väder men det gör inte så mycket. En tur till affären är nästan obligatorisk. Kul för de som får åka moppe och bra promenad på dryga 4 km för de som går.

På vägen passerar man bondgården här hönsen springer fritt

I går kväll åt vi en underbar middag av alla våra delikatesser, till förrätt blev det gratinerad kantarelltoast

Grillat till huvudrätt och som final, den godaste blåbärspajen någonsin! Vi åt den med vaniljglass. Åhåhå, helt fantastiskt!

Idag tror vi att vi får besök och senare mot kvällen är vi ju bortbjudna på middag och då åker vi vår fina båt dit, skärgårdslyx.

Luden

Namnet på vår ö är ju Lådna och enligt språkforskare kommer det av ordet för luden på grund av sin frodiga växtlighet. Och nog växer det här! Det är helt otroligt, vi har ett helt skafferi utanför dörren.
Vi har ju plockat mängder av smultron och även vildhallon och blåbär börjar komma nu.
Gårdagens bär för Maja var utan tvekan körsbär! Hon blev helt galen i dem och vi har ett stort körsbärsträd vid vår altan, där satt hon och åt tills vi släpade henne därifrån.

Sedan på kvällen kom vår granne Ammi med skogens guld, kantareller, som de hittat på sin kvällspromenad med hunden- blir man lycklig eller??!!

Och för att avsluta skördedagen gick jag och barnen ut och plockade blåbär på kvällen som nog blir till en paj ikväll. Kantarellerna blir förrätt. Gud så lyxigt!

Sommar!

Vilken härlig härlig sommardag! Och att få vara på det bästa stället, Stockholms skärgård!
I morse kom Stefan, Olivia och Wille och fina BÅTEN!

Maja längtar och väntar och titta! Där kommer båten!

Det gick inte många timmar innan vi fick den första inspektionen, Janne, Ann-Helene och lilla Olof kom från grannön och kollade in båten och med en middagsinbjudan till tisdag.

Och det har badats och fixats med bryggfendrar och en segelbåt gick på grund utanför men nu börjar det nog bli dags för mat..

Bär av alla de slag

En något senarelagd promenad till affären blev det då det regnade i förmiddags och sedan sov Maja middag, vaknade tiiidigt i morse. Det tog oss två timmar fram och tillbaka till affären, Maja hittade bär överallt och hon har hur mycket tålamod som helst att plocka.

Till ön

Maja och jag tog färjan ut till Lådna ikväll. Mysigt att åka genom skärgården på kvällen. Nu sitter jag i soffan och ser på film, Maja har lagt sig efter ett avsnitt Musse Pigg och popcorn. Hoppas på bra väder och blåbärsplock i morgon.

Uppdraget slutfört

Så kom då lilla båten hem till Täby. Stefan och Micke körde fort och det resulterade i att de kom inputtrande i Viggbyholm marina redan vid 22.30 i går kväll. Vi körde sedan hem Micke och kom isäng vid 01.00. Många mil i bilen för lilla Maja igår..

Vad magiskt kvällsljuset är på sommaren!

Min tappra, duktiga lilla hjälpreda!

En dag i bilen

Äntligen hemma igen efter en heldag i bilen. Och det är alltid lite spännande, vi körde ju lite mot klockan, det var beställt tid hos varvet för att lyfta upp båten så man kunde inspektera skrovet. När vi närmar oss Nyköping i full fart så blir Maja åksjuk (inte alltid bra att spela på ipad) och kräks ner hela sig. Tack och lov för skinnklädsel! Men det blev till att stanna och köpa nya kläder och sanera unge och bil...
En klänning hittades på Stadium outlet och våtservetter på apoteket, så var vi på väg igen...försenade.

Vi kommer fram och båten lyfts, inspekteras och lämnas över av säljaren till oss. Maja är sur över att hon ska åka bil hem med mig.

På vägen hem köpte vi glass, sedan somnade Maja och vaknade inte förrän vi nästan var i Södertälje så hemresan gick ju smidigt.

På väg till Loftahammar

Idag ska vi hämta båten! Första etappen var att hämta upp Stefans kompis Micke, ubåtschef även han, så att de är två att köra hem den. Det är ju en bra bit, om de håller en god marschfart tar det ändå minst 8-10 timmar så förmodligen hinner de inte hem idag utan måste övernatta längs vägen.
Majas och min uppgift är att leverera herrarna till båten sedan vänder vi och åker hem igen. Stefan påstår att vi ska kunna följa dem på facebook eller på någon app. Det vore ju kul. Mindre kul är det att SMHI har utfärdat varning klass 1 för kraftiga regnskurar i samband med åskväder längs kusten. Nåja, mer rutinerade sjömän får man leta efter så det går nog toppen!
När vi hämtade upp Micke passade vi på att dricka lite kaffe och Maja lekte med deras söta hund, Beppe.

Och onsdag..

Idag har det inte hänt alltför mycket. Den ena bilen skulle in på sin svindyra service på morgonen. Bläää, skönt att veta att vi faktiskt har en köpare på den! Tjohoo, om en vecka är den borta! Bort med en bil fattigare. en båt rikare!
Det är mycket nu!

Vi var ute i Svinninge och kollade på båtplats. Men det var både trist och ganska dyrt så vi börjar med att lägga båten här i Täby på en gästplats.
Maja och jag letade glasskiosk, förgäves.

Vi åkte vidare till Viggbyholm marina, där var allt mycket bättre, vi hittade både gästplats, glass och en bra båttillbehörsaffär. Som grädde på moset träffade vi Ann-Helene, vår kompis som jobbar på ett båtföretag i krokarna. Maja var dock lite trött på båtar vid det här laget.

I tisdags

Ny avresedag. Tur att vi bor ganska nära flygplatsen... Startade dagen med att baka bröd. En mysig frukost är ett måste en sådan här dag.

Sedan blev det en snabb vända till Täby centrum. Eric behövde nya gymnastikskor och Julia nya jeansshorts. Och bråttom hade vi eftersom de skulle vara på Arlanda kl 12.30.
Och hoppsan, han som varit mest motståndare av alla till Appleprodukter, han gick och köpte en ipad... Det kan ha något att göra med navigationsapparna och användningen på båten att göra. Och nöjd är han också...

Och för att skicka iväg Julia och Eric på bästa sätt till Thailand så blev det en supersvensk lunch innan avfärd, köttbullar, potatismos och lingonsylt (och sallad).

Tomt och konstigt när de åkt. Väldigt ovant. Tur att jag distraherades av att Lisa, Micke och lilla Emma kom över på middag till oss! Maja och Emma badade så det stod härliga till!

I måndags

Vi har haft dålig uppkoppling så det har varit fattigt med blogginlägg några dagar.
I måndags hade vi en mysig dag tillsammans, den enda hela dagen på länge tillsammans.
Av Eric hade jag fått i födelsedagspresent att ham skulle fixa lunch eller middag en dag och det passade perfekt den här dagen till lunch! Han gjorde sina jättegoda pitapizzor som vi åt ute i solen. Grannens katt verkar gilla att ligga och sova på utemöbeln men hon sprang snabbt iväg när Maja kom. Men vi ska nog bli vänner...

På kvällen kom Julias kompisar förbi och grillade och badade. Fina fina tjejerna! Vi är så illa berörda av en otäck mopedolycka som inträffade för knappt en vecka sedan bara 2-300 meter från vårt hus. Tidigt på morgonen blev en 17 årig tjej på moped påkörd av en bil och dog omedelbart. Hon var på väg till sitt sommarjobb. Ååå om man kunde skydda sina barn från allt otäckt som kan hända!

Alla mina ungar är hemma!

Ja, i två dagar i alla fall sedan åker Julia och Eric till Thailand. Vi väntade och väntade på Arlanda och till slut kom Julia!

Och vi har saknat henne!

Nu gäller det att tvätta och packa om, en utmaning i vårt kaos! Dessutom vill vi ju hinna prata och umgås och se på bilder!
Mat måste man ha, Maja gör pannkakor..

Stefan gör kniviga saker

Julia har tagit hundratals bilder i Spanien och haft det helt underbart. Jag känner stor tacksamhetsskuld till hennes fina snälla värdmamma som verkligen funnits där när det behövts. Härligt med genuint snälla och bra människor, det går över alla nationalitets och landsgränser.

Ikväll blir det bad och grill och Julias bästa tjejkompisar här i Täby kommer över. Mysigt!

Födelsedag

Idag fyller jag år och jag har haft en så mysig dag! I morse gjorde barnen tårta till mig, jordgubbstårta med chokladgrädde.
Eric arbetade mest, Maja åt mest.

Sedan åkte vi till Hasseludden Yasuragi spa för härligt japanskt lyx-spa! På somrarna är det anpassat för barnfamiljer, resten av året är det 16-årsgräns. Maja passade på att inte sova middag vilket gjorde upplevelsen mer stressad än den borde vara...

Maja poserar nöjt i sin nya otoligt vackra baddräkt från H&M. Rea på H&M, då blir det gratis!

Spaanläggningen ligger så vackert beläget med utsikt över inloppet till Stockholm.

Så här har vi gått omkring idag, i morgonrockar, eller yukata mer korrekt! Maja vägrade ha på sig sin, såklart.

Maten var helt underbar! Vet inte när jag senast åt så god mat! De andras mat var också supergod. Jag åt två olika sorters dumplings, ris, sparris och en sås to die for. Barnen plockade det de ville ha från en buffé. tur för Eric att det fanns sushi.

Det fanns ett aktivitetsprogram för barn också, vi gick på några saker bland annat sumobrottning. Haha! En rolig syn, Eric och Stefan i sumodräkter! Eric fick spö.

Här kommer en särskild hälsning till Julia som har fiskfobi. En behandling man kunde köpa var fisk-pedikyr. Små fiskar som äter upp, gnager av ;-) döda hudrester från fötterna.

En härlig dag har vi haft och vi kommer att somna ovaggade inatt...

Tillbaka

Vi kom tillbaka till Täby igår kväll efter en otroligt vacker båtresa genom Stockholms skärgård i går kväll. Ungefär en och en halv timme tar resan och man hinner se mycket fina ställen under resan.

Vi väntar på båten.

Här hemma är det full snurr, jag packar upp kartonger och Stefan tvättar och fixar med bilen, den som ska säljas. Det kommer en spekulant nu på förmiddagen och en i eftermiddag. Inte för att vi tror att det går så enkelt, det gör det ju aldrig. Eric sprang upp till fotbollsplanen, han klarar inte av tanken på att bilen ska säljas, han kommer inte ihåg ett liv innan den...

Och idag fyller min fina mamma år, grattis!!! Undrar just vem som fyller år i morgon???

Blåbär och smultron

Vi bor mitt i blåbärsskogen, lilla stugan har naturtomt och precis utanför ytterdörren är det massor av blåbärsris. Där gillar Maja att sitta och äta.

Igår blev det smulpaj av alla smultron vi plockat. Utan tvekan den godaste paj jag ätit.

Idag har vi inte gjort så mycket, en tur till affären för att köpa glass och kolla vinterplats för båt.
Love längtar hem till mamma och pappa så vi tar båten hem ikväll redan. Och så har vi kanske köpt båt. Vi har utnyttjat att det är köparens marknad och det blir mycket båt för pengarna. Men ännu är det inte skrivet och klart och allt kan hända. Men jag håller tummarna.

Nu ska jag fixa lite varmkorv som blir dagens middag. Eric och Love är i skogen och letar efter Loves plånbok som han förmodligen lagt ifrån sig när han plockade blåbär på väg hem från affären igår. Och Stefan har åkt iväg med flakmoppen för att hitta dem.....Ja, herregud...bara vi hinner med båten om dryga timmen så...

Prinsessblommor

När vi varit och badat på kvällskvisten och var på väg tillbaka till lilla stugan så stannar Maja upp och tittar på lupinerna som växer längs stigen.
-Ååååh..säger hon, det är hennes älsklingsblommor.
Jag frågar om vi ska plocka några och det vill hon gärna. Vi väljer ut lupiner i olika färger och en gul blomma som växte intill. Maja går mycker nöjd mot stugan, spritt språngande naken med blommorna i handen och berättar att det här är magiska prinsessblommor. De är egentligen prinsessor i olika klänningar.. Men denna härliga fantasi! Då förstår jag att de är hennes favoriter om hon ser dem på det viset!

Smultron!

Vad är väl somrigare än smultron? Stefan, Maja och jag gick på smultronpromenad bort till båtbryggan och fick ihop tillräckligt  till en eftermiddagspaj. I paradiset. Killarna gick till affären och köpte glass.

Julia 15 år!!!

Idag har det varit en märklig dag. Julia fyller år idag och för första gången har hon firat födelsedagen utan mig...
Dock har hon haft en toppendag vad jag förstår där nere i Spanien, firad av vänner och värdfamiljen.
Men jag saknar henne! Grattis min fina stora tjej!

Båt, båt båt!

Mycket båt idag. Vi var och kollade på och provkörde en annan båt idag, snarlik modell men mindre resväg. Säljaren mötte oss i Vaxholm eftersom vi senare skulle åka färjan ut till Lådna därifrån.

Erics kompis Love var med, han hängde även med ut till ön.

Maja njöt i fulla drag men hade lite svårt att sitta still, en stund satt hon i aktern sedan skulle hon till fören och jag fick jaga efter.

Sedan blev det en timmas väntan på färjan, först i strålande sol men sedan öppnade sig himlen och det vräkte ner regn. Vi stod och tryckte under ett träd med alla våra väskor i 40 minuter innan båten äntligen kom..

(bild före regnet...)

Nu har killarna lagt sig i tältet, det är första gången Love sover borta utan sina föräldrar. Hoppas att det går bra, hade ingen aning om det när vi frågade om han ville hänga med några dagar. Han såg lite spak ut innan de gick och la sig. Men det ska väl en tioårig kille fixa?! Det ska nog gå fint! Det är ju liksom jäääättelångt hem just nu om man säger så, nästa färja går i morgon vid 06.00.

IKEA och fotboll

Lite aktivare dag idag. Finvädret var borta så det var inte mycket att skylla på...
Vi och alla andra i Stockholmsområdet beslöt oss därför för att IKEA vore en bra idé. Det var det inte, absolut packat med folk men vi kom ut med tre byråer, en skohylla och en matta. Kaffe och kaka lyckades vi också klämma i oss.
Det var ju duktigt.

Eric och hans kompis Love har spelat fotboll mest hela dagen med ett enda avbrott för bad i poolen.
Maja blev lite avundsjuk så jag och hon gick upp till fotbollsplanen vi också med en boll.
Tjong! Vad hon kan skjuta!

Roligast är det dock att sno bollen av Eric och sparka bort den, ingen känsla för teamplay..

Eric och Love tränade en massa hörnor och inspel idag, jätteduktiga slitvargar!

I morgon ska vi titta på en båt igen och på kvällen bär det av ut till Lådna i skärgården....

Socialt

Vi tog oss faktiskt iväg på en fika hos Stina och Guy, det är ju bara en bit bort så det var inte så stor ansträngning. Maja tog med puffarna och baddräkt och badade medans vi andra fikade.

Så himla skönt att vara hemma och kunna träffas oftare! Mysigt!!

170 kartonger

Tänk så mycker saker man har! Vårt bohag innehöll 170 kartonger plus möbler... Jag säger bara det...
Till vårt (klena) försvar var väldigt många lådor bara halvfulla och hade man packat själv hade det varit med mer omsorg och det hade fått plats mer.
Vi kom fram till sommaren i allafall, över 25 grader varmt och sol. Sommar både ute och i sinnet, så skönt att vara hemma!

I torsdags smet vi undan uppackningen på eftermiddagen och åkte till Västervik och provkörde en båt. Det var en Nimbus 250, en trevlig daycruiser med övernattningsmöjlighet. Båten var fin och välskött men efter lite eftertanke kom vi fram till att prislappen ligger väl högt, det är ju verkligen köparens marknad och den här säljaren hade nog missat det. Men trevligt var det och en sådan typ av båt kan vi absolut tänka oss.

En "säljarbild" av den här båtmodellen:

Nu har även Eric kompis Love kommit hem från Spanien så han är nöjd och det är fotboll för hela slanten.
Kul för Eric att komma hem. Killarna var med oss och badade men har nu stuckit iväg till fotbollsplanen.
Maja var inte så nöjd att bli kvar hemma men skönt för Eric att slippa henne en stund.

Jag tror att det blir ett glas kallt rosévin under markisen och mycket lite aktivitet resten av eftermiddagen. Kartongerna försvinner ju inte...Vi skulle behöva åka till IKEA en vända också men det känns nästan oöverstigligt just nu.

Nästan framme

Nu har vi checkat in på Scandic hotel Infra city i Upplands Väsby och nu är det bara  10-15 min kvar att köra i morgon så är vi framme... Vi har en fin svit högt upp och det är skönt med lite utrymme efter en dag i bilen.
Oslo bjöd oss på vackert avskedsväder, 25 grader varmt och sol.

Maja var sin allra sista dag på förskolan och det blev ett tårfyllt farväl av hennes tre fina lärare.

När Maja kom hem var våningen helt tom, jättekonstigt tyckte Maja som letade och letade efter sina prinsessklänningar...

Nu är det godnatt från Sverige!

Mera från idag..

Maja blev ju firad rejält idag på sin förskola. Då får man även ha en egen krona på sig hela dagen, Majas var med Hello Kitty på och såklart otroligt vacker!

Vi sitter och har det lugnt och skönt på hotellet. Avancerad variant av ost och vin. Ost på tub...

Eric har varit hos Jonas och kom hit alldeles nyss. Nästa gång de ses är i Stockholm!

Utflyttade!

Nu har vi checkat in på Scandic KNA här i Oslo. Hemma i vår våning är det bara kartonger överallt..

Flyttgubbarna är suveränt snabba och duktiga på att packa!

Vinst för Spanien

Spanien vann ju fotbolls-EM igår kväll och vad jag förstår av sms.et från Julia i natt så var det en underbar stämning i den lilla staden hon är i. Den här bilden hade hon på sin facebooksida, jag lånar den. Längtar.

Maja tror att hon fyller år

Idag firar de Maja på hennes norska förskola. Hon fyller ju år senare i sommar (080808) och det är dessutom hennes näst sista dag. Äntligen födelsedag tycker Maja men hon undrar var alla paket är.
Ett hav av tårtor lämnades med henne i förmiddags.

Ett riktigt fint mottagande möttes hon av utanför förskolan.

Maja kastade sig in och lekte med sin kompis Iben. Hästar är oerhört populära..

Konstiga dagar

Det är verkligen annorlunda dagar just nu, mycket att göra men samtidigt inte så mycket som mäste göras. Flyttfirman packar ju allt, det handlar mer om att passa på att rensa ut och att bohaget ska vara så lätt och logiskt som möjligt att packa upp. Men gud så stökigt det blir...
Eric och jag pausade och gick till Frognerbadet och simmade på eftermiddagen. Det var rena spa-upplevelsen, det var säkert 7-8 grader varmare i vattnet mot i luften. Nästan folktomt och med ett regnmoln hotfullt ovanför huvudet hela tiden. Men jättemysigt! Efteråt passade vi på att köpa några av de märken som Eric tagit under året. Kul att ha både norska och svenska.

En annan otippad sak vi har gjort idag som man kanske inte väntar sig dagen innan flyttfirman kommer är att vi har bakat och lagat mat som tokiga. Det var, trots våra försök att äta upp det som fanns i frysen, mycket mat kvar. Vi har gjort en stor lasagne som kan ätas av i morgon, räcker även till flyttgubbarna om de vill ha, 2 st chokladcheesecakes, hjortronparfait och helstekt fläskfilé. I morgon ska Maja firas på sin förskola så i morgon bitti ska jag dessutom göra två tårtor... Sedan får det räcka! Det blir hämtmat tills allt är på plats! Hjortronparfaiten var jättegod och nu slut, den åt vi framför TVn när vi såg på finalen i fotbolls EM mellan Spanien och Italien.

Apropå Spanien så har jag chattat med Julia på facebook idag, kul med lite mer info. Hon har det bra och hanterar med och motgångar på egen hand. Min kloka duktiga tjej...Hon växer massor i sommar.