En tur på stan

Det blev en liten vända till favoritbutiken Daisy´s i Vinderen. Och en kaffe latte på vägen dit. Många sista nu...

Daisy´s har de supersöta handgjorda hårspännena som Maja älskar.

Och det blev ett jättefint armband till moi! Verkligen somrigt!

Här hemma rensas det ut och packas. Eric har varit hos sin kompis Jonas och sovit över, nu är han hemma och packar han också, men det finns alltid tid för lite lek. Beyblades är en favorit som hållit i sig länge nu, han bygger om dem och modifierar dem.

Nedräkning

Idag gick Maja till barnehagen och en av fröknarna fällde en liten tår och lämnade över ett papper som vi kan lämna till förskolan i Sverige angående Majas utveckling.

Lilla Maja! Gullhjärta!

Stefan och jag var en vända till Maxbo byggmarknad utanför Oslo. Lite kul med skillnaderna, kolla den här grytan som varje norrman med självaktning måste ha på fjället eller i sin hytta!

Kanske ingen storsäljare i Sverige.... Alltså, 26,5 liter...det är en stooor gryta!

Och det här då, en egen lägereld med den norska fanan uppriggad!  Och den obligatoriska kaffepannan. Men såklart!

Vi nöjde oss med att köpa spackel och en liten emaljkruka att plocka blåbär i på Lådna. (Där finns det massor av blåbärsris så om några veckor finns det nog hur mycket blåbär som helst..) Lagom liten så man orkar plocka och lagom mycket till en paj!

Sista dagen

I morgon tar vi morgonbåten härifrån. Olivia och Wille åker sedan tåget hem och vi andra kör till Oslo för att ta tag i det ista inför flytten. På måndag kommer flyttgubbarna och packar.
När vi tog vår dagliga promenad till affären gick vi lite längre bort efter glassinköpet och tittade var roddbåtarna till båtluffarleden ligger. Med hjälp av dem kan man ta sig över till Lådnaön som inte har färjeförbindelse. Vi har hört ryktas att det brukar finnas gott om kantareller där så senare i sommar ska vi ta oss över...

Nu blir det pannkakor med sylt och grädde. Kan nog bli en vända till stranden senare. Jag har redan varit där, kl 08.00 tog jag ett morgondopp, friska +16 grader i vattnet...

Ljusning

Uppehåll idag, lite regn i morse men helt klart bättre väder. Längtar efter att höra mer från Julia i Spanien. Hon smsade i natt att allt var bra och att familjen var jättegullig. Vill inte ligga på och tjata så hon får höra av sig..
För att fira det fina(re) vädret bakade vi en hallon och kokoskaka som vi åt alldeles varm på stranden.

Resa

Idag har jag följt Julia till Arlanda och nyss fick jag ett sms om att hon har landat i Malaga. Åååå det är lite tufft för en mamma idag! Men Julia fixar det fint det är bara det att hon inte varit borta så länge någon gång och dessutom på egen hand.

Fina fina Julia!!

Sedan var det dags att ta sig tillbaka ut på ön. Den här gången lämnade jag bilen i Täby eftersom det är så svårt och dyrt att parkera i Vaxholm. Det blev bussen dit istället men via Täby centrum och en fika med Lisa och lilla Emma.

Tungt lastad med hink och spade för strandlek, mat och annat smått och gott tog jag sedan Waxholmsfärjan ut till Lådna. Fina gamla ångfartyget Storskär kom förbi, den gick inte min linje den här gången men vacker är hon!

Hejdå ön på en liten stund

Nu åker vi in till Vaxholm jag och Julia. Jag kommer tillbaka i morgon kväll men Julia fortsätter till Spanien.
Idag blir det en finfin dag med sol och bad för de som är kvar. 250 meter från vårt hus har vi en liten sandstrand.

Midsommardag i regn

Lika fin som midsommarafton var lika grå och regnig har midsommardagen varit. Men vi har använt dagen väl, Julia och Olivia har tränat på att köra flakmoppen, den är gammal och trög och svårkörd men de fick in snitsen under dagen och den stora finalen var en tur bort till affären.
Här är vi dock på väg till bryggan för att möta Stefan som kom med båten.

Eric och Wille provade fiskelyckan men när Maja anslöt så försvann fiskarna...

Efter en regnig dag utomhus var det skönt att komma in och mysa! Apple borde sponsra oss, den här bilden är typisk, antingen är det fullt ös utomhus eller så sitter de så här med varsin dator/telefon/ipad.

I morgon åker jag och Julia till fastlandet igen för på måndag åker hon till Spanien på språkresa i tre veckor. Det är stort! Min lilla har blivit så stor, och klok.

Midsommar!

Vilken otroligt härlig och traditionell midsommar vi har firat här ute i skärgården! Julia och Olivia gjorde blomsterkransar till alla fem barn dagen till ära.

Vi gick ner till macken och handlade jordgubbar till tårtan.

Supersomrigt och supersvenskt!

Humöret på topp!

På eftermiddagen var det dans runt midsommarstång och lekar. Maja träffade en tam talande papegoja, så cool! Reggie hette den/han

De stora barnen gav sig in dansen och killarna var med i alla lekar efteråt. Härlig positiv inställning! Jag är så stolt över dem!

Maja totalvägrade dansen men tyckte att fiskdamman var desto roligare!

Vi avslutade sedan dagen med ett enkelt men gott litet smörgåsbord. En helt suveränt mysig dag helt enkelt!

En lugn sommardag

Vi har haft en underbar sommardag idag, jag och alla barn. Det har metats, åkts flakmoped, badats och handlats glass. Dessutom plockats smultron!  Kan det bli mer komplett??
Till lunch blev det fil, yoghurt och varma mackor, se vad bra att våffeljærnet var med!
I natt kom killarna in vid halv två, det var alldeles før kallt... Nya tag idag dock, utrustade med tæcken och filtar har de nu gått och lagt sig. Skam den som ger sig!
Jag har fullt upp med att fixa mat och hålla alla nøjda men en stund satt jag i solen på framsidan med en kaffe och nonstop. tjejerna plockade smultron med Maja. Aldrig har kaffet smakat så gott!

Framme!

Den långa resan har nått sitt mål! Det blev en låååång bilresa med en delvis urflippad Maja. I Arboga stannade vi som hastigast och tog en snabbfika med mamma/mormor på ett av stadens caféer. Maja krälade omkring på golv och möbler.
Det var mysigt att träffas den lilla stund det varade innan det var dags att åka vidare.
Efter en halvdan natts sömn var det sedan äntligen dags att åka ut till vår lilla ö. Det tar nästan två timmar med färjan från Vaxholm. Vi blev mötta vid bryggan av Rolle som körde allt vårt bagage till lilla huset. Tur det för det var många tunga väskor!
Strålande sommardag på sjön!
Vårt fina lilla hus! Ett paradis! Vi installerade oss, Gabriella och hennes barn var också med, en välbehövlig lunch, korv med bröd serverades på verandan. Lite senare sov Maja middag i sin rosa säng och efter det tog vi en promenad och köpte lite mat och glass.
Våra nya kuddar kom på plats och de är superfina och passade perfekt! Tack mamma!!
Med gemensamma ansträngningar fick vi sedan upp tältet där Eric och Wille ska sova i natt. Maja tyckte det var väldigt spännande och har hängt med dem i tältet halva kvällen. Nu är vi alla jättetrötta och ska nog sova gott i skärgårdsluften!

På resande fot

Idag har vi lämnat Frankrike efter en underbar vecka med massor av härliga upplevelser och shoppingpåsar!

När man är i Frankrike måste man äta nybakt baguette till frukost, så även denna morgon!

Inte helt lätt för Maja att bära de varma bröden, men ingen annan fick ens röra dem.

Nu är vi tillbaka i Oslo igen och jag har redan tvättat sjuttielva maskiner och påbörjat nästa packning. I morgon bär det av till Sverige med destination Stockholms skärgård. Vi ska vara framme vid "vår" ö, Lådna före lunch på onsdag. Mellanlandar i Täby i morgon kväll, handlar lite, sover och så vidare ut till Vaxholm på onsdag morgon för att ta färjan ut. Mest spännande ska det bli att se hur allt ska få plats i bilen! Jag ska dessutom plocka upp Olivia och Wille i Västerås, men det ska nog gå vägen, vi får sitta på väskorna, och tältet och våffeljärnet och allt annat livsnödvändigt!

Dagens färg är turkos

Underbar dag här i Frankrike! Varmt och soligt! Riktigt badväder!

När Maja sov lite middag efter första badvändan fick Julia och Eric vara barnvakt och Stefan och jag satte oss på torget i solen!

En ganska nöjd Maja efter sista badvändan. Det här att gå upp från badet är inte populärt, även om läpparna är blå och hon hackar tänder så ska hon inte upp!

Nu badar hon i badkaret i brist på annat, även barbiedockorna är med.

Lugn och skön söndag

Maja, jag och Eric badade i poolen i nästan en timme i förmiddags, sedan drog vi upp Maja därifrån skrikandes, jättearg över att inte få bada mer trots att hon frös så hon skakade..

Lite senare gick jag, Julia och Eric till La Vallée, outleten i närheten och shoppade loss!
Vi började med en frappuccino på Starbucks, Erics första.

Mera Paris..

Man kan ju inte få för mycket! Paris bjöd på ostadigt väder men vi kände oss modiga och tog bilen till 7 Arr och parkerade vid en park nära eifeltornet. Jättemysig lekplats med en underbar gammal hästkarusell som provades flera gånger av Maja och en gång av Eric för att hålla Maja sällskap. Om man satt på en av hästarna i den yttre ringen fick man en pinne som man skulle fånga metallringar med när man passerade en tavla. Det kämpades bra, Maja fick ihop 6 ringar och Eric 12. Majas gula häst hette dessutom Maya...

I morgon blir det kanonfint väder och då blir det poolbad! Vi har nu förflyttat oss österut till "vår" del av Frankrike, ca 40 km utanför Paris ligger vårt lilla hus, här känner vi oss hemma och hittar i matbutikerna och i köpcentret. I morgon gör vi så lite som möjligt!

Shopping

Lite shopping har det också blivit. Jag har fått en superfin väska i födelsedagspresent (förskott)!
Lyx från Mulberry!

Nu på kvällen tog vi Maja till Disneybutiken som ligger på Champs Elysée, bara några kvarter från våningen vi bor i här i Paris. Det var det största hon varit med om tror jag! Nu har vi preppat henne med varenda disneyprinsessfilm under våren så hon var laddad!

Det blev, utan minsta tvekan, en Belleklänning med tillhörande klackskor som fick följa med hem. Och gud en så lycklig liten tjej!!

Julia hade nog kunnat bo här i den här våningen för gott. Lite nöjd med eget rum med dubbelsäng..

Hästarna

Vi anlände till Paris vid lunchtid, parkerade i parkeringshuset vid George V och promenerade ner till Tuileries trädgårdarna.Regnet hängde i luften men det var ganska varmt. Maja har längtat fter de fina hästkarusellerna sedan vi var i Paris förra året. Vilken lycka det var!

Hon storgrät när vi efter fyra omgångar gick därifrån. Hon hade kunnat åka hela dagen.

På väg till Paris stannade vi för att köpa en paraplysulky. Den var guld värd idag!

En liten fika hann vi med innan det var dags att möta upp Julia som shoppade på Champs Elysée.

På återseende

Nu lämnar vi den här lilla fina staden men vi kommer definitivt att ses igen!

Det var här i Deauville som Coco Chanel öppnade sin allra första butik...

Nu, mot Paris!

Deauville

Nu pustar vi ut efter en jättelång och händelserik dag i fantastiska Deauville. Jag är förälskad i staden och stranden!
I morse gick vi ut och promenerade på stranden som är minst 200 meter bred och flera km lång. Idag har det varit ganska bra väder, sol på förmiddagen, mulet men uppehåll mitt på dagen och lite regn sent på eftermiddagen.

Sedan lite bröd till frukost..mmmmm!!

Båthamnen måste ju kollas!

Mina fina barn!!!

Maja och Eric badade. Det var kallt men de var ändå i en bra stund.

Stefan och Maja vilade  en stund på eftermiddagen, Julia gick en vända på egen hand och Eric och jag gick till ett riktigt mysigt café. Där fick vi enorma gigant macarons! Med kniv och gaffel till!!

Sent på eftermiddagen åkte vi lilla turisttåget, till Majas stora lycka!

Normandie och stränderna

Vi gick upp kl 04.00 i morse och det börjar kännas nu.. Vi landade i Paris runt 09.00 och plockade ut hyrbilen, en riktig pizzabil enligt Stefan, en Mercedes 220 C. Men otroligt komfortabel och pigg! I regnet jobbade vi oss fram mot Normandie, vi fikade på Mc Donald´s, Maja spydde sedan ner halva baksätet, kul med ytterligare en unge med åksjuka... Nämen, då vet man att man har semester....

Dagens mål var The landing beaches där de allierade landsteg på D Day den 7 juni 1944. Otroligt intressant, man kunde känna historiens vingslag.

Nu har vi checkat in på vårt fina hotell i den otroligt tjusiga lilla badorten Deauville. I morgon ska vi utforska staden ordentligt, allt från hästkapplöpningsbaban, båthamnen till LV och Hermés butikerna. Underbara Frankrike!
I morgon ska det dessutom bli fint väder, vi tackar för det och hoppas att prognosen håller!

En massa hejdå

Idag har det varit full fart. efter att ha skickat iväg barnen till skolan (nu har jag gjort den sista lunchen, hem till lagad skollunch! Bravo Sverige!) så gick även jag upp till skolan för att lämna en stor låda kakor till Erics klass. Han ville bjuda på något sista dagen. Sedan direkt iväg för att träffa Catherine en sista gång innan flytt och lite frukost på Samson bageri. Gott!!

Fick under eftermiddagen mail från rektorn som meddelade att Julias betygskort var färdigt. Jag skyndade mig upp och hämtade det. Superduktiga Julia! Kanonbetyg! Utanför träffade jag denna glada skara!

Några hade just medverkat i Michael Jackson musikalen, därav krigsmålningen...

Ikväll har vi packat och fixat och det blev middag på Peppes pizza för att komma lindrigt undan.

Nu ska det sista packas, om 12 timmar har vi landat i Frankrike! Bon Nuit!

I soffan

Ikväll spelar Sverige sin första match i fotbolls EM mot Ukraina. Mina killar har laddat upp med chips och ostbågar och Eric får vara uppe fast matchen går sent...det är ju sista skoldagen i morgon...Heja Sverige!!!

Kompisar

I morgon är det sista skoldagen för Julia och Eric som lämnar innan terminen är slut. De norska skolbarnen går till den 22 juni... Vi åker till Frankrike och tar sommarlov istället. Tänk vilket bra val!
Eric hade två kompisar hemma efter skolan, Rasmus och så hans bästa vän den här tiden i Norge, Jonas.

Eric och Jonas. Hoppas de kan hålla kontakten.

Nedräkning påbörjad..

Sista helgen för Julia i Oslo. Nästa helg är vi i Frankrike, helgen därpå i Stockholms skärgård och firar midsommar och sedan åker hon till Spanien.
Igår fotade jag henne med hennes bästa vänner i parken. Fina fina tjejer!

Sedan har de haft sleep-over hos Olivia och nyss försvann hon för att träffa två kompisar från den första skolan hon gick här. Vi andra har haft det lugnt, Maja har pysslat och lagt pussel, vi har handlat mat och bakat.

En chokladkaka med chokladsmörkräm. Det måste bara vara det bästa för själen! Och på något sätt måste det ju firas med alla färdiga utbildningar. Stefan fick ett B på sin Masteruppsats, alldeles lysande!

Snart

Om några få timmar är jag färdig. Då har jag lämnat in det sista för att kunna ta ut min alldeles nya examen. Å vad duktig jag har varit! Det har krävts tonvis av självdiciplin och planering att kunna läsa heltid när vi har varit här. Min tid förväntas liksom vara till för alla andra i första hand. Tre barn och en man som tycker att är man bara hemma så är man ledig och då kan man göra anspråk på min tid. Så idag klappar jag mig själv på axeln och njuter av att ha nått ända fram. I tid. Inte en resttenta på vägen. Med riktigt bra betyg.

Sommarfest

Majas fina förskola hade sin sommarfest i eftermiddags och de hade verkligen beställt fint väder!

Det var teateruppvisning från vikingatemat och alla hade vikingakläder på sig som duktiga fröken Rita hade sytt!

Och ingen fest i Norge utan varm korv! Personalen hade dessutom bakat "vikingabröd" och gjort en fantastisk fruktsallad..

Tänk att alla föräldrar kan komma ifrån en vanlig vardag kl 14.30 och vara här...lite märkligt är det.

Maja fick ett par specialdesignade tofflor som Rita stickat åt henne eftersom hon ska sluta nu när vi flyttar hem. Helt fantastiskt gulligt och se så fina de är!!!

Maja gungade med sin kompis Iben innan vi gick hemåt.

Med Julia

Julia kom hem på förmiddagen och det hade gått jättebra på den muntliga tentamen. Så klart! Därmed säkrade hon det högre betyget, VG! Duktiga Julia! Vi firade med att ta en vända i lite affärer, det behövdes lite basplagg inför alla resor hon ska göra i sommar. Sedan lunch på mysiga restaurangen Olivia i strålande solsken!

Men vilken tur att det fanns wi-fi här också Julia!

Och som vanligt (nästan) blev det foccacia med svamp, tryffel och aioli...mmmmm!

Nu väntar vi hem Stefan som varit i Göteborgstrakten på studentfirande och för att se på Olivias fotbollsmatch.
Studenten är nu firad och en fri man, matchen avlöpte väl och slutade med vinst. Perfekt.
Då blir det lite minitårta i form av cupcakes- nja så värst små är de inte... Jag står över, det räcker att baka så blir man mätt på det. Konstigt det där.

Grattis Sverige!!

Idag firar vi nationaldagen! Fast i exil... Nu är det ju så många svenskar i Oslo att jag har en känsla att det kommer att synas här och var i alla fall.

Våra minicupcakes är nu dekorerade och färdiga att åka med Maja till förskolan.
Julia har muntlig tentamen i matematik nu på morgonen och det är det sista i prestationsväg hon behöver göra i skolan. Hon blir färdig under förmiddagen så vi går och firar med en lunch på favoritrestaurangen Olivia.

Vi förbereder

Ikväll har jag och mina tjejer bakat cupcakes inför Sveriges nationaldag imorgon. I morgon ska de pyntas med blå och gul frosting. Kanske inte det allra svenskaste, en jordgubbstårta hade passat bättre men det här kan Maja ta med sig till sin förskola och det är fint, gott och transportabelt!

Maja var chef över formarna

Skörden, en massa minicupcakes och tre stora.

Vaccination

Eftersom Julia och Eric ska till Thailand senare i sommar behövde de vaccineras. Så här års är det ont om tider så de fick ta ledigt sista timmen..det var de inte ledsna för..

En liten promenad genom slottsparken, för tillfället utan regn!

När vi gick hem passade vi på att slinka in i en bokhandel och köpa lite böcker, ett måste när det blir ledigt och man får läsa vad man vill. Och sedan började det att regna igen....

Man går helst inte många meter utanför dörren utan ett paraply i den här staden.

På tur med Maja

Eric och jag tog med oss Maja på en lite planlös utflykt eftersom hon var som en duracellkanin här hemma.
Vi åkte spårvagn och sedan lite tunnelbana, handlade bullar, norska "veteboller", glass och dricka.

Vi hamnade i Vinderen i Oslos utkant där det var marknadsdagar.

Maja var sedan nöjd nog att åka hem. Lycklig över en ny ring och ett nytt hårspänne...